Artis-Berita-Agama-Sukan-Teknologi-DLL

Powered by Blogger.

10:05 0

KUALA LUMPUR – Keunggulan anugerah berprestij tahunan, Anugerah Juara Lagu sememangnya tidak disangkal apabila sekali lagi berjaya melakarkan sejarah tersendiri menerusi pertumbuhan kadar tontonan yang tinggi dalam industri televisyen yang sengit sewaktu ia ke udara malam Ahad lalu di TV3.

Dibawakan secara langsung dari Stadium Putra, Bukit Jalil semalam, Anugerah Juara Lagu 26 (AJL26) telah sekali lagi berjaya membuktikan satu penanda aras acara terbesar bukan saja bagi TV3 tetapi bagi sesebuah produksi dan acara hiburan di Malaysia apabila berjaya meraih jumlah penonton tertinggi sebanyak 5 juta (24.9 TVR) atau 71.6% (sumber: Nielsen Audience Measurement). Secara pukal, kadar tontonan keseluruhan Anugerah Juara Lagu 26 telah mencipta rekod baru dengan tontonan sebanyak 6.5 juta.

Sememangnya keunggulan Anugerah Juara Lagu sebagai acara berprestij pembuka tirai tahunan tidak perlu disangkal lagi kerana kemunculannya yang sentiasa dinantikan para peminat muzik tempatan. Bukan saja di kaca televisyen, AJL26 juga dipancarkan menerusi laman web rasmi ajl.tv3.com.my, di mana penonton disajikan dengan siaran keseluruhan majlis anugerah serta kandungan eksklusif seperti acara Karpet Biru dan Di Sebalik Tabir.


Jumlah tontonan secara online mencecah 118,884, sekaligus memecahkan rekod AJL25 tahun lepas iaitu 83,764 dengan peningkatan sebanyak 42%! Tontonan live streaming mencapai angka tertingginya pada pukul 10.55 malam dengan 20,768 hits berbanding 8,334 pada jam 11.20 malam di AJL25 menjadikan Malaysia sebagai penyumbang utama kepada jumlah tontonan sebanyak 106,514, diikuti negara-negara lain seperti Singapura (3,271), Brunei (1,998), United Kingdom (1,790) dan Indonesia (1,032).

Laman web rasmi AJL26 pula berjaya mendapat 440,254 page views dengan unique views sebanyak 113,356. Ini menunjukkan jumlah peningkatan sebanyak 37% dari jumlah AJL tahun lalu sebanyak 82,512. Manakala di laman sosial media Twitter, #AJL, Sheila Majid dan #Yuna merupakan tiga kata kunci tertinggi pada malam itu. Sebanyak 94,000 tweets telah dikongsi menggunakan kata kunci #AJL26 dari 21,700 pengguna Twitter.

AJL26 membawa satu dimensi baru dalam penganjurannya setelah memberi satu impak maksimum melalui persembahan pentas selain komitmen finalis yang membawakan lagu-lagu mereka dengan identiti, pemfokusan dan kreativiti masing-masing. Tahun ini juga memperlihatkan antara penganjuran terbaik membawa konsep berlainan bersempena dengan ulangtahunnya yang ke-26, elemen air dipilih sebagai menerapkan perkembangan dan perjalanan arus muzik dan irama terutamanya di dalam industri tempatan di kemuncak acara gemilang ini. Tuah kali ini berpihak kepada penghibur muda berbakat, Hafiz yang berjaya muncul sebagai Juara menerusi lagu popular Awan Nano ciptaan komposer dan penyanyi berpengalaman, sifu Datuk M.Nasir dan lirik oleh Buddhi Hekayat.

Menurut En. Ahmad Izham Omar, Ketua Pegawai Operasi Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad, “Perancangan rapi ternyata membuahkan hasil yang lumayan, hasilnya bukanlah boleh dikira dengan wang ringgit akan tetapi melalui kepuasan menjadikannya satu acara di luar jangkaan. Bukan mudah untuk mencapai kadar jumlah tontonan keseluruhan mencecah lebih daripada 6.5 juta, segala keringat dan penat lelah tenaga kerja menjadi bukti bahawa tanggungjawab sebagai sebuah stesen TV dikongsi bersama menjadikannya sebuah acara gilang-gemilang.

”Saya bagi pihak TV3, juga berbangga dengan kerjasama dari semua pihak yang terlibat, produksi, pengurusan jenama, kreatif, finalis, program-program terbitan dalaman, stesen radio rasmi Hot FM, rakan penaja Celcom & SilkyGirl, para media yang sentiasa menyokong usaha kami ini dan AJL26 keseluruhannya.”

”AJL26 bukan sahaja semata-mata meraikan pengiat-pengiat muzik tanah air malah ianya juga sebagai batu loncatan untuk mereka yang memenangi anugerah tersebut untuk terus maju ke hadapan. Maklum balas yang diterima daripada para penonton juga amat menggalakkan malah pihak kami juga menerima permintaan daripada penonton untuk menyiarkan ulangan AJL26. Ini jelas membuktikan kewibawaan anugerah ini seharusnya diberikan pujian dan semoga terus sukses di masa akan datang,” ujar En. Ahmad Izham Omar lagi.

Untuk sekian kalinya, malam kemuncak kali ini menampilkan gandingan pengacara popular yang tidak asing lagi iaitu Cheryl Samad dan Faizal Ismail yang menjadi nadi penggerak mewarnai majlis gilang-gemilang ini. Manakala sidang produksi Anugerah Juara Lagu 26 diketuai oleh Muhamad Sufian Che Isa selaku Penerbit Eksekutif sementara Nurhul Huda Haji Khalid bertindak sebagai Penerbit.

Selain Celcom sebagai penaja rasmi, AJL26 turut menampilkan Silkygirl selaku penaja bersama, Hot FM selaku radio rasmi dan Bentley Music sebagai penaja lokasi sidang media. Layari laman web rasmi www.tv3.com.my/ajl26 untuk maklumat lanjut.

0 comments

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

close button