Artis-Berita-Agama-Sukan-Teknologi-DLL

Powered by Blogger.

17:18 0

Proton kembali sertai Rali Dunia


17/01/2012 4:04pm


KUALA LUMPUR 17 Jan. - Proton akan kembali semula ke Kejohanan Rali Dunia (WRC) dengan pemandu Giandomenico Basso dan Per Gunnar Andersson mengetuai cabaran pasukan negara itu pada pusingan pertama FIA Super WRC (S-WRC) 2012 di Rali Monte Carlo, Rabu ini.


Penyertaan Proton pada siri S-WRC adalah selepas 10 tahun selepas kali pertama memenangi gelaran FIA Production Car pada WRC 2002.


Tahun lepas, Proton muncul juara Kejohanan Rali Asia Pasifik (APRC).


Tahun ini juga merupakan penyertaan kedua Proton pada Rali Monte Carlo selepas penampilan sulung pada Cabaran Rali Antara Benua (IRC) tahun lepas dengan laluan yang lebih singkat.


S-WRC merupakan siri panduan kepada WRC dan perlumbaan dijalankan pada peringkat khas yang sama dengan kereta yang dihasilkan oleh pengilang mematuhi peraturan S2000 daripada FIA S-WRC yang diperkenalkan pada 2010.


S-WRC juga dibahagian kepada Kejohanan WRC-Produksi (P-WRC) yang sebelum ini terbuka kepada kereta Super 2000 dan Kumpulan N4 dalam dua pertandingan berasingan.


"Kami sudah lama menceburi diri dalam program rali S2000 sejak ia dimulakan pada 2009 dan menjadi sebahagian daripada siri S-WRC dan WRC sudah pasti mendatangkan kepuasan dalam mengharungi perjalanan yang mencabar dan berjaya bagi Proton di arena rali antarabangsa,” kata ketua Proton Motorsports, Datuk Abdul Razak Dawood dalam kenyataan di sini hari ini.


"Berdasarkan pencapaian kenderaan pada APRC tahun lepas dan hasil ujian sepanjang cuti musim sejuk, kami mengharapkan musim S-WRC 2012 yang mencabar dan kompetitif,” katanya.


Proton akan menyertai lima daripada tujuh pusingan S-WRC tahun ini.


Rali Monte Carlo akan dijalankan menerusi 18 peringkat khas sejauh 430 kilometer dalam suasana sejuk serendah lima darjah Celsius. — BERNAMA


0 comments

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

close button