Artis-Berita-Agama-Sukan-Teknologi-DLL

Powered by Blogger.

17:18 0

DRB-Hicom sedia model perniagaan boleh dilaksanakan bagi Proton


17/01/2012 4:36pm


KUALA LUMPUR 17 Jan. - DRB-Hicom yang mengambil alih 42.7 peratus ekuiti Khazanah Nasional Bhd dalam Proton Holdings Bhd menyasar untuk merealisasikan model kerja boleh dilaksanakan bagi pengeluar kereta nasional itu, dengan penekanan khusus bagi pengeluaran kereta elektrik dan hibrid.


Pengarah urusan kumpulan DRB-Hicom, Datuk Seri Mohd Khamil Jamil dalam satu kenyataan berkata, pembaharuan dan penambahbaikan produk akan menjadi agenda utama yang digariskan oleh syarikat itu bagi Proton.


"Ketika teknologi automotif berkembang secara beransur-ansur, teknologi hijau memperoleh momentum serta mendapat sokongan daripada pengguna yang peka kepada alam sekitar. Justeru itu, kenderaan hibrid dan elektrik akan menjadi satu daripada tumpuan utama.


"Proton akan terus berusaha untuk menyediakan kepada keperluan, cita rasa, aliran gaya hidup pengguna sejajar dengan aliran pasaran automotif global,” katanya.


Mohd Khamil berkata, selain kerjasama DRB-Hicom dan Proton untuk meningkatkan prestasi dan mempelbagaikan penawaran produk, penting juga bagi pengeluar kereta nasional itu mengembangkan keupayaan serta meningkatkan tenaga kerjanya. "Disinilah di mana Kolej Automotif Antarabangsa (ICAM), yang ditubuhkan oleh DRB-Hicom, boleh menyediakan satu daripada sinergi terbaik dan kemungkinan kunci utama kepada kecekapan teras syarikat untuk merungkai masa depan bagi Proton. ICAM, yang merupakan satu-satunya pusat pendidikan tempatan menawarkan kursus automotif, juga boleh berbangga dengan pendekatan pengajaran holistik uniknya di mana tenaga pengajar adalah daripada profesional industri.


Mohd Khamil berkata, ketika kerajaan meneruskan usahanya untuk mengembangkan industri automotif negara, Dasar Automotif Negara juga seharusnya boleh menggalakkan peserta global untuk meningkatkan pelaburan mereka di Malaysia.


"DRB-Hicom akan mengekalkan hasrat dan minatnya untuk melindungi syarikat kereta nasional manakala pada masa yang sama menggalakkan, memudahkan, mengembang dan meningkatkan industri automotif nasional Malaysia, yang dengan itu menjadikan Malaysia hab automotif pilihan yang berupaya menyaingi jiran-jiranya,” katanya. — BERNAMA


0 comments

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

close button