Artis-Berita-Agama-Sukan-Teknologi-DLL

Powered by Blogger.

00:59 0

KEBAKARAN enjin menjadi penghalang buat Proton menamatkan perlumbaan Rali Monte Carlo, saingan lima hari Kejohanan Dunia Super FIA 2012, sekali gus memusnahkan harapan pasukan meraih kemenangan sulung dalam kemunculan kali pertama pada Kejuaraan Rali Dunia (WRC).

Kebakaran itu dikesan berpunca daripada kebocoran minyak enjin jentera Satria Neo S2000, hingga memaksa pemandu negara, Per Gunnar Andersson menarik diri pada peringkat khas ke-16.



Hari Keempat perlumbaan menyaksikan empat peringkat khas perlu disempurnakan termasuk satu peringkat ulangan sesi pagi sejauh 23.41km dari Moulinet ke La Bollene Vesubie peringkat khas sejauh 18.81km dari Lantosque ke Luceram.

Pemandu Proton itu awalnya memandu dengan lancar untuk mencapai misi pasukan mengungguli kategori S-WRC, dengan hanya 1 minit dan 48 saat mengejar lawan, Kevin Abbring dari Skoda.





Pelumba Ford, Craig Breen ketinggalan 22 minit di belakang sementara Bryan Bouffier dari Perancis memandu Peugeot 207 S200 di kedudukan keempat.



Dengan berbaki tiga peringkat saja lagi, Andersson kukuh berada di tangga 10 teratas dengan menduduki tempat kesembilan keseluruhan. Abbring, Breen dan Bouffier, masing-masing berada di tangga ke-12, ke-15 dan ke-16.


Insiden itu menamatkan pemanduan cemerlang Andersson yang menyaksikan Proton mendahului kelas S-WRC dengan membayangi kehebatan pasukan Skoda, Ford dan Peugeot.



“Malang tidak berbau. Perumpamaan tepat menggambarkan kejadian ini. Pasukan terutamanya Andersson amat kecewa dengan nasib buruk ini memandangkan kami berada dalam kedudukan baik untuk meraih kemenangan.


“Andersson sudah mengambil langkah berjaga-jaga dengan bersiap sedia untuk berada di tangga kesembilan keseluruhan dan enggan meletakkan sepenuh tumpuan kepada misi memburu gelaran kategori S-WRC yang mampu mengakibatkan perhatiannya terganggu.



“Namun ini adalah realiti dalam sukan rali dan kejadian ini membuktikan perlumbaan di Monte Carlo sebagai saingan paling mencabar dan amat sukar diramal dalam mana-mana kejohanan dunia,” kata Ketua Proton Motorsports, Datuk Abdul Razak Dawood.



0 comments

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

close button