Artis-Berita-Agama-Sukan-Teknologi-DLL

Powered by Blogger.

18:19 0

Johannesburg – Afrika Selatan menarik balik 1.35 juta kondom yang diedarkan kepada penduduk negara berkenaan sempena sambutan 100 tahun parti pemerintah, Parti Kongres Kebangsaan Afrika (ANC), awal bulan ini.

Menurut aktivis AIDS, Sello Mokhalipi, beliau menerima laporan daripada orang ramai bahawa kondom itu telah bocor ketika mereka melakukan hubungan seks.

“Keadaan ini mencetuskan panik kepada pesakit AIDS kerana bimbang pasangan mereka akan dijangkiti penyakit sama,” katanya.

Menurut Mokhalipi, pihaknya menerima aduan itu bermula 11 Januari lalu dan berikutan itu, satu ujian bagi mengesan kebocoran telah dilakukan.

“Kami menuang air ke dalam kondom berkenaan dan mendapati ia bocor, bukan di satu tempat, malah di beberapa tempat lain,” katanya.



Dalam pada itu, jurucakap jabatan kesihatan, Jabu Mbalula berkata, orang ramai tidak perlu panik kerana kondom yang diedarkan pada 6 hingga 8 Januari lalu, telah ditarik balik dan semua 1.35 juta kondom itu telah diperolehi semula pada 18 Januari lalu.

Kondom berkenaan diedarkan ke hotel dan bar di seluruh Bloemfontein, di mana berpuluh-puluh ribu pelancong dari seluruh negara berkunjung ke situ sempena sambutan 100 tahun ANC yang diadakan di Stadium Bloemfontein.

Kejadian ini bukan pertama kali berlaku malah pada 2007, kerajaan Afrika Selatan terpaksa menarik balik lebih 20 juta kondom tercemar yang dikeluarkan oleh pengilang tempatan.

Ia berlaku akibat sikap tamak pegawai penguji dari Biro Piawaian Afrika Selatan yang menerima rasuah bagi meluluskan kondom berkenaan biarpun ia tidak lagi boleh digunakan.

Pada 2008, lebih 5 juta kondom ditarik balik kerana bocor.

0 comments

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

close button